“In de aanloop naar onze samenwerking liep de communicatie met Pieter ronduit gesmeerd. Reeds vanaf het voorgaande schooljaar werden de eerste contacten gelegd om een aantal praktische richtlijnen vast uit te tekenen: dagindeling, aantal leerlingen en begeleiders per groep… We konden zelfs enigszins aangeven welke onderwerpen we min of meer in de kijker zouden willen zetten. De uiteindelijke dag stond bol van blijmoedige energie, dapperheid, oprechtheid en openheid, en dit van leerlingen en leerkrachten. Humor en speelsheid ontbraken uiteraard ook niet tijdens de oefeningen. Middenin de workshop stonden alle leerlingen achter een – al dan niet denkbeeldige – lijn en werden er bepaalde stellingen afgeroepen. “Attraversiamo”, steek over indien je… Deze stellingen waren zeer goed gekozen. Het ging om onderwerpen waarmee iedereen vroeg of laat te maken krijgt: angst, verdriet, verlies, eenzaamheid… in een wezenlijke format gegoten, zodat de leerlingen en leerkrachten er al snel voeling mee kregen. Wanneer Pieter een thema aansneed, was de (h)erkenning bij de deelnemers treffend. “Attraversiamo”, zij staken over.”