Ubuntu

workshop

Waarom?
Deze workshop doet jongeren inzien dat iedereen “zijn eigen verhaal” heeft. Ik wil jongeren op een speelse wijze laten zien dat we allemaal veel meer gemeen hebben dan we verschillen en dat het desalniettemin helemaal oké is om verschillend te zijn. Ik wil jongeren vanuit het hart verrijken met zelfkennis en het vertrouwen meegeven dat ze hier allemaal om een reden zijn. De (h)erkenning in elkaars verhalen zal emoties losmaken en ieders hart openstellen om, na deze workshop, met nog meer respect met elkaar om te gaan.

Hoe?
Door positieve interventies met inspirerende verhalen af te wisselen, is het de bedoeling om een eenheid te creëren en vooroordelen in gevoelens van mededogen en begrip te veranderen. Positieve interventies zijn reflectieve opdrachten die je bekrachtigen om te zijn wie je werkelijk bent. Daarbij ontmoeten we elkaar in verschillende thema’s, zoals: geluk, empathie, kwetsbaarheid. Het werkt enorm verbindend om – naar aanleiding van een symboliek of verhaal – samen stil te staan en te delen wat we vanbinnen tegenkomen.

Wat?
Ubuntu is een Zuid-Afrikaans begrip dat samen te vatten is als: open staan voor anderen, rekening houden met anderen, menselijk worden door anderen, en vooral ook: proactief iets zinvols doen voor anderen. Tijdens een Ubuntu-workshop worden jongeren geïnspireerd om meer vanuit het hart te communiceren. Ubuntu is een dag vol echte verhalen, muziek, humor, optimisme, verbondenheid en nog zoveel meer…

Wie?
Ideaal voor 2de graad: 3de en 4de jaar secundair onderwijs.

Duur?
Een halve of volledige dag.

Doelstellingen van de Ubuntu-workshop:

  • Jongeren zullen zich bewuster zijn van hun emoties binnen bepaalde thema’s en situaties;
  • De oprechtheid en puurheid na (h)erkenning van deze emoties;
  • Inzien dat kwetsbaarheid een grote kracht kan zijn;
  • Inzien dat je eigenaar of slachtoffer kunt zijn van je eigen leven en dat je kunt kiezen;
  • Positieve intenties leiden tot positieve gevoelens en positief gedrag;
  • Respectvol met elkaar omgaan: “Ubuntu”.
  • De workshop zal leiden tot het vergroten van het zelfvertrouwen en tot een positiever zelfbeeld over zichzelf en over de hele groep.

Scholen waar ik de Ubuntu workshop reeds mocht geven: Instituut voor Technisch Onderwijs Tienen, Middenschool Ninove, Koninklijk Atheneum Tienen, Broederschool Sint-Niklaas, Koninklijk Atheneum Zottegem, Middenschool Liedekerke, Middenschool Denderleeuw, Koninklijk Technisch Atheneum Jette, Technisch Atheneum Lokeren, Maria Boodschaplyceum Brussel, GBS De Pimpernel Zemst, Lutgardiscollege Oudergem, WICO Campus Sint-Maria Neerpelt, Inspirocollege Houthalen-Helchteren, Middenschool Bredene, Viso Cor Mariae Brakel, Sint-Franciscusinstituut Brakel, Katholiek Onderwijs Ronse Campus Glorieux, Sint-Martinusscholen Herk-de-Stad, Sportschool Meulebeke, KOBOS secundair, Sint-Paulusinstituut Gent, Jan-Van-Ruusbroeckollege

Fiere meter: Kim Clijsters

Prijzen: € 400 voor een halve dag en € 650 voor een volledige dag + € 2 per jongere + onkosten vanuit Willebroek (€0.4/km)

Design your own dreamlife

coaching

Waarom?
Uit mijn eigen ervaring weet ik hoe frustrerend het kan zijn om als jongere op te groeien. Ik voelde me vaak niet goed genoeg en vond mezelf anders dan de anderen. Ik had ook last van faalangst ten gevolge van mijn perfectionisme. Hiernaast werd ik ook gepest en mede hierdoor stopte ik tijdelijk met school. Ik had graag een coach gehad die mij op dat moment de weg kon wijzen. Die coach wil ik voor jongeren zijn. Ik wil hen inspireren om nog meer die dingen te doen die hen inspireren. De oorspronkelijke betekenis van het werkwoord ‘to coach’ is: ‘het overbrengen van een waardevol persoon van waar hij of zij is naar waar hij of zij wil zijn.’ Met mijn Cuore coachings wil ik die bruggenbouwer zijn voor jongeren. Ik wil hen meer zelfvertrouwen geven zodat ze hun eigen leven (weer) in handen nemen en het leven van hun dromen kunnen leiden.

Hoe?
Elk coachingstraject start met een kennismakingsgesprek. Een coachingstraject kan variëren afhankelijk van de specifieke behoeften. Als jongeren op voorhand zelf duidelijke doelen hebben geformuleerd, dan hebben ze een voorsprong op jongeren die dit niet weten en doen. Maar zelfs als je doelen hebt gesteld, lukt het vaak niet om ze te halen. Op die momenten is het fijn als je een coach hebt die met je meekijkt en helpt om je innerlijke wereld te doorvoelen. Die coach wil ik graag voor jongeren zijn.

Over het algemeen omvat een “Design your own dreamlife” coachingstraject verschillende fasen. Hierbij een korte beschrijving van hoe zo’n coachingstraject eruit kan zien:

  1. Kennismakingsgesprek: ikzelf en de jongere die gecoacht wordt – coachee – ontmoeten elkaar tijdens een intakegesprek. Dit kan met of zonder (één van de) ouders erbij. Je legt uit wat je vraag is of met welk probleem je worstelt. Je maakt duidelijk wat je verwachtingen zijn. Vervolgens leg ik als coach mijn werkwijze uit en wat je kan verwachten. Samen tasten we af of er een ‘klik’ is of niet. Tijdens deze fase wordt vertrouwen opgebouwd en wordt een algemeen beeld verkregen van de doelen en behoeften van de coachee.
  2. Vaststellen van afspraken en doelen: is er een klik, dan ondertekenen we samen een coachcontract. In deze fase identificeer ik als coach samen met de coachee de specifieke doelen die ze willen bereiken. We bespreken samen de manier van werken, het aantal afspraken, de kostprijs van het coachingstraject,… Dit is een belangrijke fase, want goede afspraken zijn de basis van realistische verwachtingen en een garantie voor een geslaagd coachingstraject.
  3. Ontwikkeling van een plan: ik ga als coach samen met de coachee op zoek naar de aanpak met de meeste impact. Hierbij combineren we praten en doen en stellen we samen een plan op. Dit plan bevat de strategieën, methoden en acties die zullen worden ingezet om de doelen te bereiken. Het plan kan flexibel zijn en kan gedurende het coachingstraject worden aangepast indien nodig, want hij of zij die het meest flexibel is, is de katalysator van heel het systeem.
  4. Coaching: dit is het hart van het coachingstraject. Tijdens de coaching sessies tracht ik de jongere te coachen op maat van zijn of haar leer- en groeistijl. Ik werk doorheen dit coachingstraject op meerdere lagen en volg daarbij geen vaste procedure. Samen onderzoeken en werken we rond wat je als coachee op dat moment werkelijk nodig hebt. Hierbij gebruik ik verschillende coachingsvaardigheden om de coachee te ondersteunen, uit te dagen, te bevragen en bovenal te inspireren. Deze sessies vinden bij voorkeur fysiek plaats, maar kunnen ook telefonisch of via videobellen, afhankelijk van de voorkeur en beschikbaarheid van beide partijen.
  5. Tussentijdse evaluatie en feedback: periodiek worden evaluatiemomenten ingepland om de voortgang te bespreken en feedback te geven. Dit stelt de coachee in staat om successen te vieren, obstakels te bespreken en aanpassingen aan te brengen in het plan indien nodig. Het is ook een gelegenheid voor mij om de coachee te ondersteunen, te motiveren en te begeleiden tijdens de uitdagingen van het proces.
  6. Afronding en evaluatie: aan het einde van het coachingstraject wordt een afrondingsfase ingepland om samen terug te blikken. Dit omvat het evalueren van de behaalde resultaten, het bespreken van leermomenten en het reflecteren op de groei en ontwikkeling van de coachee. We bespreken samen hoe de behaalde resultaten kunnen worden behouden en geïntegreerd in de toekomst.
  7. Nazorg: de jongere gaat nu verder op pad, met een rugzak vol inzichten en handvaten. Uiteraard kan de jongere ook na het coachingstraject blijvend op mij rekenen en misschien besluiten we samen om het coachingstraject te verlengen.

Wat?
Het “design your own dreamlife” coachingstraject is een coachingstraject op maat, aangepast aan de behoeften en doelen van de individuele coachee. Het doel is dat de jongere na het volgen van dit traject het leven van zijn of haar dromen kan leiden. Een droom is een inspirerend toekomstbeeld dat je denken, je wil, je emoties en je gedrag stimuleert en je de kracht geeft om alles op alles te zetten om jouw dromen ook waar te maken. Tijdens dit coachingstraject worden jongeren geïnspireerd om met een gezonde dosis zelfvertrouwen echt te leven naar hun ware potentieel.

    Wie?
    Ideaal voor alle jongeren die hongerig zijn en vooruit willen in het leven.

    Duur?
    Een eenmalige coaching kan, maar ik werk het liefst met coachingstrajecten. De duur hiervan hangt van veel factoren af. “Elke maïskorrel wordt verhit in dezelfde olie en toch poppen de popcorns niet allemaal samen.” Tijdens het coachingstraject krijgen jongeren de tijd en de ruimte om op hun moment te poppen. Een gemiddeld coachingstraject duurt 6 maanden met maandelijks één coaching sessie. Iedereen is uiteraard vrij om zijn of haar tempo te bepalen. Een sessie duurt gemiddeld 1,5 uur. Deze sessie kan fysiek of online plaatsvinden.

      Prijzen: Contacteer me voor een kennismakingsgesprek en dan bespreken we dit verder.

      Alles goed? Nee!

      lezing

      Waarom?
      We zijn de generatie met de meeste verslavingen, de meeste schulden en het meeste overgewicht en toch antwoorden we zonder verpinken met ‘ja’ op de vraag of alles goed gaat. Waarom durven we de waarheid niet altijd vertellen? Waarom zijn er zoveel problemen? Misschien wel één van de belangrijkste redenen is dat we onze kwetsbaarheid systematisch proberen te verdoven, meestal uit onwetendheid…

      Hoe?
      Allereerst bouw ik een sfeer van veiligheid en vertrouwen op waarbij jongeren zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Dit doe ik met humor en door mezelf als eerste kwetsbaar op te stellen. Zo vertel ik over mijn moeilijke tienertijd en hoe ik door de aanhoudende pesterijen tijdelijk ben gestopt met school. Ik vertel ook hoe ik als dertiger door een diep dal ging door in een periode van 5 jaar tijd mijn beide ouders, mijn broer en mijn zus te verliezen. Daarnaast moest ik in die periode ook een scheiding verwerken, mijn huis verkopen door de hoge schuldenberg en scheurde ik mijn achillespees volledig af. Na mijn getuigenis worden de hardnekkige mythes besproken over kwetsbaarheid en gaan we dieper in op wat kwetsbaarheid wel is en hoe we vanuit kwetsbaarheid kunnen kiezen voor zelfacceptatie in plaats van zelfafwijzing. Door echte verhalen te delen met elkaar, is het de bedoeling om een eenheid te creëren en vooroordelen in gevoelens van mededogen en begrip te veranderen.

      Wat?
      ‘Alles goed? Nee!’ is een interactieve lezing waarin duidelijk wordt dat kwetsbaarheid het centrum is van harde emoties zoals onzekerheid, angst, verdriet en vooral schaamte. Hiernaast is kwetsbaarheid ook de bakermat van elke vorm van verbinding, creativiteit, liefde en geluk. Kwetsbaarheid is geen kwestie van winnen of verliezen, vreugde of verdriet, maar een kwestie van inzien en accepteren dat je meestal niet hebt te kiezen. Een kwestie van grote moed tonen.

      Wie?
      Ideaal voor middelbare scholen.

      Duur?
      1,5u

      Doelstellingen van deze lezing:

      • Jongeren zullen zich bewuster zijn van hun emoties binnen bepaalde thema’s en situaties;
      • Het gevolg van de onderdrukking van hun kwetsbaarheid;
      • Inzien dat kwetsbaarheid een grote kracht kan zijn;
      • Inzien dat er geen moed is zonder kwetsbaarheid;
      • De hardnekkige mythes over kwetsbaarheid bespreken;
      • Verklaren waarom we het allemaal zo moeilijk hebben met kwetsbaarheid;
      • Inzien hoe kwetsbaarheid kan leiden tot zelfacceptatie of tot zelfafwijzing;
      • De lezing zal leiden tot het vergroten van het zelfbewustzijn en tot een positiever zelfbeeld over zichzelf en over de hele groep.

      Scholen waar ik reeds deze workshop mocht doen: Sint-Franciscusinstituut Brakel, Koninklijk Atheneum Tienen

      Plaatsen waar ik reeds deze workshop mocht doen: Dutch Happines Week Eindhoven, Kempense Dierenartsenkring

      Prijzen: €250 voor de lezing + €2 per jongere + onkosten vanuit Willebroek (€0.4/km)

      Humor

      Waarom?
      Omdat er naar mijn mening veel te weinig gelachen wordt en veel te weinig gesproken wordt over humor. Humor geeft ons de kracht om de dingen te doorzien. Dat gevoel om ‘samen’ in een deuk te liggen, blijft één van de leukste dingen in het leven. Met mijn optredens wil ik mensen hun lachspieren trainen en hoop ik dat ze ‘bijna’ in hun broek zullen doen van het lachen. Het doel van mijn optredens is om mensen op een grappige en soms ook tragikomische manier een spiegel voor het aangezicht te houden, zodat ze zichzelf en de ander nog beter leren kennen.

      Hoe?
      Door herkenbare en grappige verhalen af te wisselen met mooie gedichten en leuke imitaties geef ik mensen een rondreis langs de belangrijkste aspecten van de liefde. Ik wil hierbij geen mensen kwetsen. Ik ben niet voor of tegen iemand in mijn humor. Ik wil gewoon samen met het publiek lachen om de gewone dingen. Dat is volgens mij nog altijd de beste humor.

      Wat?
      ‘Mag het iets romantischer?’ is een cabaretvoorstelling over de liefde. Ik heb mij de voorbije jaren verdiept in de liefde. Beminnen en bemind worden is en blijft één van de meest intense ervaringen die je als mens kunt beleven. Ergens zijn we er allemaal naar op zoek, maar de voorbije jaren zijn veel mensen het geloof in de duurzame liefde een beetje verloren. Met mijn komische voorstelling wens ik hier op een luchtige manier verandering in brengen. Ik wil op een grappige manier aantonen hoe mannen en vrouwen zich (anders) gedragen binnen en buiten een liefdesrelatie. ‘Mag het iets romantischer?’ is een pleidooi voor de romantische liefde. Mijn droom is om deze show in Culturele Centra te mogen brengen.

      Wie?
      Ideaal voor culturele centra, (verjaardags-)feesten, verenigingen, (sport-)clubs…

      Optreden?
      1 uur. Dit kan ook korter of langer.

      Contacteer me voor meer informatie en prijzen.